Papírmalmok Völgye

Papírmalmok völgye

Toscolano Maderno hegy felőli részén találjuk a festői Papírgyárak Völgyét. Amint áthaladtunk a Toscolano patak felett átívelő hídon, rögtön balra kell fordulnunk Gaino felé, és követnünk a Papírmúzeum emblémáját.

Toscolano papíripara az 1300-as évekre nyúlik vissza, a dominikánus szerzetesek lecsapolták a mocsaras területet, csatornában vezették a vizet és ennek erejét használták fel a papírgyárban.

Már egy 1381-es keltezésű dokumentum szabályozta azt, hogy  az itt lévő papírkészítéssel foglalkozó üzemek hogyan használhatták fel a folyó vizét.

Többek között a dominikánus szerzetesek is alapítottak itt papírgyárat, amely aztán egészen 1772-ig működött.

Az 1700-as évektől indult hanyatlásnak, az egyetlen gyár a Maffizzoli volt, amelynek új épületet emeltek és nemzetközileg is ismert lett.

1925-től itt nyomtatták a Corriere della Sera-t és 1948-ig itt állították elő a bankjegyekhez használt kiváló minőségű papírt. Eleinte rongyot majd fát dolgoztak fel, az itt készült kézzel merített papír keresett volt, még a török szultánok is ezt használták.

Ha végigsétálunk a folyó által kialakított völgyben, kis táblácskák emlékeztetnek arra, hogy mennyi hajdan itt működő létesítményben készítettek papírt, ezekre ma már csak a sűrű növényzet alól itt-ott kibukkanó romok emlékeztetnek.

Nem volt mindig könnyű eljutni a völgybe, annyira szűk volt a hasadék, hogy 1874-ben végre elkészült alagutak és összeköttetések előtt a hegyen át tudtak csak közlekedni.

A parkolóhoz a hegybe vágott alagutakon át jutunk. Az egyik alagútnál a mohával benőtt sziklán lecsordogáló forrás mellett sokféle páfrányfajt láthatunk és egy különleges húsevő növényt, a Pinguicula hirtiflorát amely legközelebb még Amalfi környékén él.

Jól megfigyelhetőek a tengeri üledékes mészkő rétegek, ezek helyenként a mozgások és gyűrődések következtében függőlegesen állnak.

A völgy első részén kis séta után (ide kisvonat is jár főszezonban) találjuk a papírmúzeumot, ahol kézzel merített papírt készíthetünk, ha látogatásunkat akkorra időzítjük, amikor külön foglalkozást is szerveznek.

Ezt a programot alakíthatjuk kedvünk szerint, ha csak a völgy első részén sétálunk és nem megyünk be a múzeumba, akkor rövid, a múzeummal együtt másfél órát számoljunk. A teljes áru belépő 7€, a csökkentett 5€.

Nyitvatartás április 1- szeptember 30-ig  minden nap 10-18 között, októberben szombat-vasárnap 10-17-ig.

Ha tovább sétálunk a múzeumot elhagyva jobbkéz felé jól szemügyre vehetjük a málló zöldes- vöröses kőzetet, kezünkbe fogva érezzük a magas agyagtartalma miatti morzsalékonyságát.

Hosszabb túrát is tehetünk a völgyben, ha továbbmegyünk a Passarella dei Covoli szurdokvölgyben kialakított hihetetlenül látványos néhol a sziklán kialakított fapallós-hidas ösvényig. Kalandosabb kedvűeknek a túra akár félnapos is lehet.

A Covoli ösvény és a kanyon bejárását csak jó idő esetén lehet betervezni.

Magát a völgyet is előfordul, hogy viharos esős időben, vagy omlás miatt lezárják, ezt figyelembe kell venni a tervezéskor.